taxichauffeur

Met steun van de Tweede Kamer-fractie pleit de PvdA ervoor dat taxichauffeurs minstens 23 jaar oud moeten zijn. Het voorstel is een reactie op een reeks ongevallen met voornamelijk Uber-taxi’s in Nederland. Bij meerdere van deze ongelukken kwamen mensen om het leven.

Afgelopen weekend reed een 21-jarige man die op dat moment voor Uber aan het rijden was een 24-jarige fietster aan. Zij overleefde dat niet. Het was het zesde ongeval met een taxi zonder daklicht in Amsterdam in een maand tijd en het tweede met dodelijke afloop. In december kwam een voetganger bij zo’n ongeval om het leven. Bij de tussenliggende aanrijding raakten mensen gewond.

Intussen blijft het aantal opmerkelijke verkeersincidenten met taxi’s in Amsterdam maar oplopen. Afgelopen woensdagmiddag raakte een scooterrijder gewond bij een aanrijding met een taxi zonder daklicht, zo meldt AT5. En donderdagochtend reed een taxi door na een aanrijding met een negenjarig meisje, aldus Het Parool. Wel is duidelijk dat het om een grijze Toyota Prius ging waarvan het kenteken bij de politie bekend is. Of deze taxi wel van een daklicht was voorzien, wordt niet vermeld.

Vaak jonge chauffeurs

Omdat het in veel gevallen Uberchauffeurs betreft, zijn gemeente en taxidienst in gesprek met elkaar over het verbeteren van de verkeersveiligheid. De PvdA-fractie in Amsterdam heeft alvast een voorstel: stel een minimum leeftijd van 23 jaar in voor taxichauffeurs, die bovendien minstens twee jaar over een rijbewijs beschikken. Volgens de partij blijkt uit onderzoek dat bij de ongelukken vaak jonge chauffeurs betrokken zijn. Zij rijden rond “in een systeem waarin ze slecht betaald worden en daarom veel uren moeten maken”, aldus de partij.

“De vermoeidheid die daardoor optreedt in combinatie met leeftijd en onervarenheid leidt tot potentieel gevaarlijke situaties en vergroot het ongevalsrisico,” aldus raadslid Dennis Boutkan. “We zijn van mening dat we stevige maatregelen moeten nemen om zowel kwetsbare Amsterdamse mede-weggebruikers als de jonge chauffeurs in bescherming te nemen.”

De maatregel zal volgens de partij vooral gevolgen hebben voor diensten en chauffeurs van Uber, omdat voor chauffeurs van Toegelaten Taxi Organisaties al strengere eisen gelden. Ook geeft de PvdA aan dat het om een eerste stap zou gaan op weg naar verdere verbetering van de taximarkt in Amsterdam.

Wilde westen

Tweede Kamerlid Gijs van Dijk ziet het plan van zijn partijgenoten als noodzakelijk. “Met Uber is de taxiwereld echt het wilde westen geworden. Er is een toename van ongelukken, er wordt gesjoemeld met accounts en er is oneerlijke concurrentie. Ook Uber chauffeurs zijn hier uiteindelijk de dupe van. Zij verdienen ook bescherming. De staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat moet aan de slag. Geef gemeenten de mogelijkheid maatregelen te nemen voor meer veiligheid op de weg. Ik ga hierover Kamervragen stellen aan de staatssecretaris.”

Inschrijven voor onze nieuwsbrief

(We delen uw gegevens niet met derden en gebruiken deze alleen voor het beoogde doel)